Ułatwiania dotyczące transportu szczepionek na COVID-19 na bazie przepisów IATA DGR.

esd-adr

Szczepionki przeciw wirusowi SARS-CoV-2 oferowane przez kilku dostawców bazują na genetycznie modyfikowanej wersji wirusa.
W związku z tym powinny być zaklasyfikowane do numeru UN 3245.
Dla tego numeru UN przypisane są przepisy szczególne pozwalając znaleźć wiele wyłączeń, ale sam fakt przypisania szczepionki do towarów niebezpiecznych może być kłopotliwy.

W związku z powyższym, w pierwszym Addendum do 62. edycji IATA DGR dodano zapis informujący o wyłączeniu szczepionek na COVID-19 w transporcie komercyjnym jak i do testów spod wszystkich wymogów klasyfikacji, oznakowania i pakowania zgodnie z instrukcją 959.

W tym samym Addendum dodano zapis dotyczący znakowania sztuk przesyłki ze szczepionkami, które wyposażone są w czujniki temperatury oraz inne podobne urządzenia (data loggery) zasilane przez baterie litowe. Przepis szczególny A220 podaje, iż znakowanie sztuk przesyłki znakiem baterii litowych nie jest obowiązkowe. Jednocześnie nie wymaga się zapisów na Air Waybill wymaganych przez instrukcje pakowania 967 i 970 dla sekcji II.

          W kolejnym Addendum, opublikowanym 23 lutego 2021 r, IATA zmienia treść przepisu szczególnego A220. Doprecyzowano wyłączenia, które ten przepis wprowadza. Zmieniono wyrażenie “szczepionki” na “farmaceutyki” przeciw COVID-19. Jednocześnie dodano zapis, który za zgodą przewoźnika, dopuszcza brak znaku baterii i zapisów na AWB dla pustych opakowań transportowanych w celu ponownego użycia.          

Nowe wydanie podręcznika IATA DGR zawiera też zmiany dla przewoźników lotniczych. Do tej pory posiadanie i przewożenie płynów do dezynfekcji na bazie alkoholu było regulowane przez tabelę 2.3.A i limitowane do 0,5L na opakowanie. Większe pojemności musiały być zatwierdzane przez właściwe władze. Od tego roku płyny do dezynfekcji na bazie alkoholu dodano do podrozdziału 2.5, czyli do wyposażenia samolotu i zniesiono limit ilościowy.

Red. Bartłomiej Kowalczykowski